Reis, Confucius Temple & Yangtze River Bridge - Reisverslag uit Nanjing, China van Jasper Righolt - WaarBenJij.nu Reis, Confucius Temple & Yangtze River Bridge - Reisverslag uit Nanjing, China van Jasper Righolt - WaarBenJij.nu

Reis, Confucius Temple & Yangtze River Bridge

Door: Jasper

Blijf op de hoogte en volg Jasper

16 April 2009 | China, Nanjing

Na ons weekendje Shanghai en geslapen te hebben in een hostel op heerlijke matrassen…was het wel weer even moeilijk wakker worden op onze plankenbedjes met tuinstoelkussens…maar ja er moest gewerkt worden! Voor het project hadden we nog 3 dagen aan video opnames liggen waar toch echt wat data uit gehaald diende te worden. Lees: anderhalf uur film van een kruising een keertje of 8 per persoon kijken en autootjes, fietsertjes en wandelaartjes handmatig tellen…en dat per meetdag…Vol goede moed begonnen, ’s middags voor de verandering eens wat andere dumplings geprobeerd, nog even doorgeknald en ’s avonds moe maar voldaan ons plankenbedje weer opgezocht. Nou dat doorknallen hebben we gevoeld, dinsdag allebei gaar, maar toch nog maar een paar keer geteld…woensdag begon het al een beetje eentonig te worden die filmpjes…donderdag voor de gein nog wat filmpjes zitten tellen en vrijdag was het bijna weekend…maar eerst nog wat filmpjes geteld. Het klinkt stom maar een week lang geconcentreerd naar een beeldscherm staren sloopt je!

Zaterdag daarom maar lekker rustig aan gedaan en een paar uurtjes extra geslapen. Om daarna weer lekker achter de computer te duiken…dit keer gelukkig om wat leukere dingen te doen. Want we hebben ons reisschema voor na het project wat meer body gegeven. Alle van-horen-zeggen must-see places opgezocht en alle tips die we in de loop van de tijd hebben verzameld verwerkt tot een mooi lijstje. Om vanuit Nanjing maar te beginnen met de Yangtze River Cruise met een tripje naar de Three Gorges Dam (grootste dam ter wereld), voor ons als civielers natuurlijk een must. Om daarna via Chongqing naar Chengdu, Xi’an, Beijing, Qindao en Shanghai terug te komen naar Nanjing. Even adem te halen en door te gaan naar Guilin, Macau, Hong Kong, Sanya en uiteindelijk weer terug naar Shanghai om het vliegtuig terug te pakken. Tussen de steden zo veel mogelijk reizen met de nachttrein en ja dat lijkt allemaal in 7 weken te passen. Na een hele dag aan vakantie te hebben gedacht vonden we wel dat we weer een biertje konden doen. Hop op naar de Castle Bar, inmiddels een beetje onze stamkroeg aan het worden. Tja, en voor je het weet sta je dan keihard te pogoën op ‘killing in the name’ met een stel andere buitenlandse malloten, net alsof je nooit uit NL bent vertrokken. Zeker niet als ze dan ook nog eens het Nederlands elftal live gaan uitzenden! Hoe geniaal! Kwart voor 4, bijna tijd om je bed op te zoeken, maar nog even voetbal kijken aan de bar, weer een mooie avond. De zondag uiteraard weer afgeschreven om daarna…

…keihard door de wekker heen te slapen op maandag. Top om de week zo te beginnen. Gelukkig ging het de rest van de week wel een stuk beter. Eindelijk de laatste filmpjes bekeken, alle vergaarde data gecheckt en lekker aan ons model geklust. Voelt goed om die hersenen van de auto pilot af te halen en wat echt aan research te kunnen doen. De progressie die we hebben gemaakt is terug te vinden in de progress reports op http://www.projectnanjing2009.nl.

Ja, en na 5 regels is het alweer weekend. En wat doe je in het weekend als je niet hoeft te werken? Juist uitslapen en shoppen! En waar konden we dat beter doen dan in het shopping district Xinjiekou…op zaterdag…op wat ook nog een nationale feestdag bleek te zijn…lekker bezig weer! En misschien mag je het niet meer zeggen in NL, maar het was er VOL! Niet druk, nee VOL! Antoine weer soort van geslaagd, ik weer niet, maar ja wat wil je ook in die chaos. Afgesproken, niet meer op zaterdag naar zo’n plaats. Hop, terug naar de dorm even bijkomen en toen moesten we er toch echt aan geloven...we gingen naar de Confucius Temple. Al veel over gehoord, het eerst dat iedereen vraagt: “ben je er al geweest?”. Gelukkig totaal geen hoge verwachtingen…En dan stap je de taxi uit…complete chaos, wat een belachelijke hoeveelheid mensen. Ja logisch, want het was nog steeds zaterdag en een nationale feestdag…ons door alle smalle winkelstraatjes gewurmd om uiteindelijk bij de tempel aan te komen. Nou en dat was gaaf…NOT, het was dat er toevallig een lantaarn festival bezig was, maar anders was het een complete tegenvaller geweest. In de tempel sloten studenten zich vroeger op om zich helemaal over te geven aan de leer van confucius. Juist de kamertjes waar ze zich in opsloten wilden we wel zien, maar die waren dan net weer niet toegankelijk voor toeristen. Allemaal een beetje jammer, zeker voor dé toeristische attractie van Nanjing. Anyway toen we weer naar buiten liepen was het al donker geworden en waren, naast dat het nóg drukker was geworden, alle lampjes aangegaan. Dat zag er wel supergaaf uit, alle contouren van de Chinese bouwwerken met lampensnoeren verlicht en ook de hele omgeving rondom de tempel had soortgelijke verlichting. Het leek de Efteling wel! Dan hadden we iets gelezen en gehoord over een boottocht op de aangrenzende rivier, geen idee waar we naartoe zouden gaan, maar we hadden de lichtgevende bootjes zien liggen en het leek ons wel wat. We begrepen welgeteld niks van wat de Chinese mevrouw op het bandje allemaal vertelde over de omgeving, maar een ding wisten we zeker: dit wás de Efteling! Hierna nog geprobeerd een biertje op het terras te doen, maar er waren helaas wat Chinezen die hetzelfde idee hadden en het een beetje vol maakten. Na ja, dan nog maar een rondje door de winkelstraatjes en terug naar de rust van onze dorm.

Na voor de verandering eens niet brak wakker te zijn geworden op zondag, leek het ons een leuk idee om ook eens een civiele attractie te gaan aanschouwen. Zonder dat we het wisten, bleek er in de buurt al die tijd een mooi bruggetje te liggen over de Yangtze River. Een bruggetje ruim 2 keer zo lang is als de golden gate bridge…ok, de grootste overspanning is maar 160 meter en dat ie zo lang is komt door de boogstralen van het spoor dat eroverheen loopt, maar toch. Wij een half uur met de bus door de buitenwijken van Nanjing. En wat je dan allemaal ziet is best indrukwekkend. Alles en iedereen leeft op straat tussen de zooi, hangt zijn was te drogen aan elektriciteitspalen en kijkt af en toe naar een maffe bleekneus die met zijn camera uit het raam hangt. En dan kom je aan bij de brug…zooo dat ding is HUGE!! Een staaltje civiele techniek waar je u tegen zegt. Ik had nog nooit zo veel beton en staal bij elkaar gezien. Tja, en als je dan beneden staat, dan wil je natuurlijk omhoog naar het brugdek en hoe doe je dat? Door om de grote groep bij de lift te lopen en de trap te pakken…nou dat dacht de Chinese dame van de lift niet hoor. We werden vriendelijk, doch dringend verzocht even op te rotten. Nou dan toch niet, dan pakken we wel de andere lift waar niemand staat te wachten. Zo waren we én eerder boven én opeens deel van een groep Chinese toeristen…die zelfs op je blijven wachten als je dreigt een andere kant op te gaan dan zij…geweldig volk. De grote oversteek naar de overkant van de brug hebben we maar niet meer gemaakt, want het was én weer veel te druk, want nog steeds een feestdag én smerig warm én een beetje smoggie door de constante file op de brug. Tijd om naar de Yuejiang tower te gaan, want die is daar toch vlakbij. Daar kunnen we kort over zijn. Mooi plekje om plaatjes te schieten en weer een heerlijk contrast tussen de mooie oude cultuur en de chaotische grote stad er omheen. De rest van de dag hebben we gevuld met de grote schoonmaak in onze dorm, maar daar ga ik jullie niet mee vervelen.

We hadden het er nog over met Hua dat we het zo raar vonden dat er van die vlaggetje rondlopen met van die groepen mensen erachter met hetzelfde kleur petje als het vlaggetje…van die übertoeristen dus. Wakker worden, bus in, bus uit, toeristje spelen achter de vlag, bus weer in en door naar de volgende locatie…erg leuk, maar zo leer je China natuurlijk niet kennen, zo kom je niet ‘onder’ de chinezen. Ze eten vast niet met stokjes. Waarop Hua treffend zei: “Vanaf het moment dat je met stokjes eet, ben je een van ons.” Dus helaas achterblijvers in NL, als ik terugkom ben ik officieel een Chinees.

Foto’s zijn weer te vinden op:
Confucius tempel en Fuzimiao gebied – http://www.mijnalbum.nl/album=MHASVYTW
Yangtze River Bridge – http://www.mijnalbum.nl/album=V3AWD3ZX
Overig – http://www.mijnalbum.nl/album=MXH7VWOW

• 16 April 2009 - 17:42

Aad:

Hi Jasper, Mijn bewondering voor jouw prestaties stijgt met de week.Ondanks de geweldige verhalen en alle toeristische trips iedere week weet je ook nog een proefschrift te produceren dat in mijn ogen klinkt als een klok.
    Chappeau Jasper.

• 16 April 2009 - 20:32

Ineke:

Zo Chinees!
    Onze belevenissen verbleken bij jouw avonturen, daarom worden we natuurlijk bleekneuzen genoemd. Ik raak nu aardig ingeburgerd door jouw verhalen en voel me dus een heeeeeel klein beetje chinees, want ik kan ook met stokjes eten...
    Wij genieten hier van de avonden met lang licht en van alle bomen die nu in bloei staan en Lisse is niet te missen met alle tulpenvelden met supertieristen met vlaggetjes en petjes...
    Ik verheug me al op je reisverhalen, lijkt me een heel boeiend plan.
    Groeten uit Katwijk
    Ineke en Co

• 16 April 2009 - 21:31

Frans:

HDJ !

• 16 April 2009 - 21:34

Frans:

HDJ ! Mooi om te lezen dat je het nog steeds zo naar je zint hebt daar ! Wat ons hier betreft: je wordt erg gemist, niet in het minst door de nieuwe administratieve kracht (die toevallig ook Frans heet). Toch nog veel plezier en interessante reizen gewenst ! Groet Frans

• 17 April 2009 - 10:47

Zulu-Sep:

had je nu toch maar bruggenbouwert geworden!

7 weken vakantie klinkt goed gek!

ennuh wat is nu interessanter: mieren of autootjes tellen?

JEBO

• 18 April 2009 - 11:14

Ad Van Rijn:

Hallo Jasper.
    Mooie verhalen en mooie foto´s,ik ben een beetje jaloers op je om dit allemaal mee te maken,groeten van ome Ad uit Portugal,ook mooi hier trouwens,alleen weinig chinezen.

• 25 April 2009 - 17:17

Gerrit:

Ha die Jasper! Volgens mij ben je helemaal Chinees onder de Chinezen geworden. Geweldige verhalen trouwens, je kunt zo als columnist aan de slag. Groet, ome Gerrit