Hoe bedoel je wereldreis... - Reisverslag uit Nanjing, China van Jasper Righolt - WaarBenJij.nu Hoe bedoel je wereldreis... - Reisverslag uit Nanjing, China van Jasper Righolt - WaarBenJij.nu

Hoe bedoel je wereldreis...

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jasper

22 Februari 2009 | China, Nanjing

Maandag 16 februari in alle vroegte richting Schiphol, want onze wereldreis stond op het punt van beginnen. Nadat we er zeker van waren dat mama Nelleke de auto kon terugvinden gingen we mijn reisgenoot Antoine en zijn familie opzoeken. Na een gezellig bakje koffie, het leren kennen van de andere familie, een lach en een traan, was het dan eindelijk zover: we gingen door de douane en voor 5 maanden op elkaar aangewezen.

Naar Londen Gatwick vliegen was niet zo interessant, daar aankomen al evenmin. Pas tegen de tijd dat we een beetje wakker begonnen te worden, bleek dat we bij een koffietent zaten op het vliegveld, dat je met euro’s betaalde en ponden terug kreeg en dat we nog 3 uur moesten wachten. Het louche figuur dat ons maar bleef aangapen bleek een Italiaanse Lazio Roma fan - en toch wel gezellig - te zijn en zo kropen de minuten iets minder traag voorbij totdat we EINDELIJK écht op reis mochten. Half 1 local time (half 2 NL) konden we inchecken bij Emirates en werden we geëntertaind door 8 boerka’s met allemaal een hutkoffer of 4, die echt allemaal mee moesten. We werden uit de rij gepikt en gedirigeerd naar de eerste klas incheckbalie…even de stille hoop dat we dan ook eerste klas mochten vliegen, maar dat sloeg natuurlijk nergens op en we werden netjes naast elkaar tussen een stel Arabieren en Engelsen in de economy class neergezet.

Tijdens de vlucht werden we rijkelijk bediend met eten en drinken, kregen we een kussentje, dekentje en een koptelefoon die we weer konden gebruiken samen met het scherm dat je voor je had. Jammer dat dat mooie scherm het bij ons het eerste anderhalf uur niet deed, maar daarna konden we filmpjes, series, sport en weet ik het wat nog meer kijken. Dan duurt de vlucht opeens een stuk minder lang.

Toen we landden in Dubai was het inmiddels half 1 ’s nachts en dus al dinsdag (half 10 in NL). Onze eerste officiële internationale transfer was een beetje spannend, maar verliep vlekkeloos. Heerlijk rondgekeken en de toerist uitgehangen om daarna heel fout bij de te gaan eten. Op het moment dat we er weer 2 uur op hadden zitten en wilden gaan inchecken komt Antoine gewoon een bekende tegen! Hoezo de wereld is klein?! Uiteindelijk bij het inchecken nog een Arabier tegengekomen die zowel van boven als van onderen geen controle meer had over zijn lichaamssappen en toen lekker proberen te slapen in het vliegtuig. Dit keer waren we aan beide kanten van het gangpad neergezet met overal Arabieren om ons heen. Om Anouk alvast te waarschuwen: die ruiken niet bepaald naar bloemetjes… Verder vooral geslapen, dat wonder boven wonder wel goed ging, lang leven mijn reiskussentje!!

Na deze, voor vliegtuig begrippen, goede nacht werden we geconfronteerd met het grote China. Een ding wisten we in ieder geval meteen, we hadden meer tijd in de Chinese les moeten steken. Alle borden waren behoorlijk chinees en het binnen komen in de terminal van Shanghai was ook behoorlijk Chinees te noemen. Bij elk toilet stond personeel, waarom? Geen idee. Bij de immigratiedienst moesten we ons visum goed laten keuren, dus het was nog heel even billenknijpen, maar ook daar gingen we eigenlijk fluitend door heen. Het zoeken naar de goede bus in het Chinees was lastig, maar ging ook in een keer goed. In de bus werden we geconfronteerd met de complete chaos op de weg, bussen, auto’s, motoren en vrachtwagens die allemaal maar wat doen. Iedereen schiet van de linker, naar de rechter strook en maar toeteren, afsnijden, uitremmen en weer toeteren…en ons onderzoek gaat over het rijgedrag van de chinezen…

In de bus had ik gezegd dat we naar Nanjing moesten en dat had de buschauffeur weer gezegd tegen de taxichauffeurs bij de busstop waar wij er uit moesten gevolg? 12 taxichauffeurs die in het Chinees tegen ons aan begonnen te schreeuwen dat ze ons wel naar Nanjing wilden rijden. Dan wilden wij dus niet, want zelfs voor Westerse begrippen is dat nog best duur 200 km met de taxi. Gelukkig was Antoine aan de praat geraakt met een Chinees meisje in de bus en zij hielp ons naar het treinstation en met het kaartje kopen en leidde ons richting het goede perron. Dat hadden we zelf waarschijnlijk niet voor elkaar gekregen. Toen kwam de stress dat er ongeveer 400 man zat te wachten op dezelfde trein en we dus bang waren dat we misschien een trein zouden moeten wachten. Allemaal voor niks, we hadden gereserveerde plaatsen en bleken een soort thalys te hebben geboekt. Met 2 uurtjes stonden we op het treinstation in Nanjing.

Het allerlaatste stukje met de taxi was eigenlijk ook een eitje, want we hadden een, in het chinees geprint adres. Dus we reden, weer door het heerlijk chaotische verkeer, in een keer naar het hotel. Naar de kamer, even onder de douche en Mr. Bean in het Chinees kijken en onze ogen vielen dicht. Na een reis van 32 uur, Nederlanders, Engelsen, een Italiaan, Arabieren en Chinezen te zijn tegengekomen, in een auto, 3 vliegtuigen, een bus, een trein en een taxi te hebben gezeten, opgeteld 4 uur mijn ogen dicht te hebben gehad en pas aan het eind een douche heb kunnen nemen, waren we aan de andere kant van de wereld. Dat alles het maar waard mag zijn, we zijn in ieder geval nu al een ervaring rijker.

• 22 Februari 2009 - 08:50

Amber:

O, ja
    Was ik vergeten te zeggen. Mel waarschuwde al dat ook de chinezen niet zo lekker konden ruiken! Het klinkt nu al leuk en spannend. Ben benieuwd naar al je avonturen.
    Groetjes

• 22 Februari 2009 - 08:59

Ria:

Hoi Jasper, wat een reis, je moet er wat voor over hebben. Ik kijk uit naar je volgende bericht.
    Have fun, doegggggggg

• 22 Februari 2009 - 09:17

Sjoerd:

Klinkt gezellig allemaal! Maar belangrijker: Heb je al koe loe yuk gegeten? haha

Succes broer! Ik ga vandaag verhuizen... :)

Groetjes.

• 22 Februari 2009 - 09:24

Alex:

Leuk begin van je dagboek, Jasper. Dit ga ik met plezier volgen. Zettumop!

• 22 Februari 2009 - 09:43

Hans:

Vanaf de laptop op de etage van Sjoerd gezien dat jullie de reis vrij fluitend overleefd hebben. Geniet de komende week maar van je voorbereiding, want daarna is het werken als de doorsnee Chinees (40 uur per week is een lachertje). Groet!

• 22 Februari 2009 - 09:47

Nelleke:

Hoi Jasper, leuk hoor, die reis. Dat heb je vast overleefd.
    Geniet van al je belevenissen en veel plezier met je laatste vrije week.
    Groetjes, wij gaan poetsen bij Sjoerd.

• 22 Februari 2009 - 09:48

Martijn:

Hee Jasper!

mooi stukje proza jongen, op de TU geleerd zeker? ;)

Ik heb vorige week mijn groene licht gekregen, dus over een kleine 2 weken ben ik afgestudeerd. Ik zal hier wel even een berichtje achterlaten zodra dat achter de rug is.

Heel veel plezier in het verre China, succes met het onderzoek, maar vooral genieten!!!

• 22 Februari 2009 - 10:32

Koenis:

Yo Bassie,
    Zo te lezen kan je gewoon de chaostheorie loslaten op het rijgedrag van de Chinezen. Dat zal al met al het meest overeenkomen met het werkelijke rijgedrag.

En wat eten we trouwens dinsdag? Pannenkoeken met Marco van Basterd-suiker?

Groet,
    Koenis

Ps: vergeet de CL-poule niet!

• 22 Februari 2009 - 12:27

Angela:

Wat heb jij een spannende reis achter de rug. Leuk om jouw verhaal zo te kunnen volgen. Ik kijk uit naar het vervolg.
    Veel plezier en veel succes!

• 22 Februari 2009 - 12:33

Dez:

goed bezig jappie! blijven schrijven :)

• 22 Februari 2009 - 13:37

Linda:

Jappioooo!
    Fijn dat je goed aangekomen bent. Veel plezier en ik hoop gauw meer van je te lezen!
    x Linda

• 22 Februari 2009 - 14:47

Onno:

Zal het dagboek blijven lezen en je hebt nu al veel gezien en meegemaakt. Da's ongetwijfeld nog maar het begin.
    Leuke vraag om erachter te komen waarom er in het chaotische verkeer zo weinig ongelukken gebeuren.
    In Jakarta was het ook een getoeter van jewelste en ik heb deze vraag nooit kunnen beantwoorden, maar iwe weet lukt het jou wel om daar een antwoord op te vinden...

Veel plezier,
    Onno

• 22 Februari 2009 - 15:19

Co:

Hoi Jasper, gewelig dit eerste verhaal! Ik kan het me helemaal voorstellen; ik kijk al naar het volgende verhaal uit! Veel succes daar! Groetjes, Co

• 22 Februari 2009 - 17:23

Hey JasperT,

Het is maar goed dat je in China zit en waarschijnlijk niets van Ajax mee krijgt anders zouden de tranen in je broek springen. Wel gewonnen van Volendam uiteraard (2-1). Morgen even vlammen tegen TOV!!

!( ff invoeren op google vertaler)

• 23 Februari 2009 - 11:30

Hightower:

Tientallen Chinezen ziek door gif in varkensvlees
    Uitgegeven: 23 februari 2009 13:18
    Laatst gewijzigd: 23 februari 2009 13:18

PEKING - Zeker zeventig mensen zijn ziek geworden nadat zij in de zuidoostelijke Chinese provincie Guangdong orgaanvlees van varkens hadden gegeten. Dat schrijven Chinese staatsmedia maandag.

Het varkensvlees was vermoedelijk vergiftigd met clenbuterol. Dat is een groeimiddel, dat toegediend wordt aan varkens. Het gebruik van clenbuterol is verboden.

Mensen worden ziek als ze de stof binnenkrijgen. Patiënten kampen met buikpijn en diarree. In extreme gevallen kan clenbuterol dodelijk zijn. De stof hoopt zich vaak op in organen, zoals de lever of de longen.

Drie mensen zijn aangehouden op verdenking van de verkoop van het vlees op lokale markten. Het is niet voor het eerst dat mensen ziek worden van clenbuterol. In 2006 moesten ruim driehonderd Chinezen naar het ziekenhuis omdat ze de stof via varkensvlees hadden binnengekregen

• 23 Februari 2009 - 14:35

Martijn Vd Kamp:

Hey Jasper,

Leuk verhaal! Ik blijf ze zeker lezen als je zo door gaat:). Veel succes daar in China!!

Greetz,

Martijn

• 23 Februari 2009 - 16:29

Aad Lamboo:

Hi,Jasper wat ontzettend leuk dat we op deze wij toch nog iets van kontact hebben.
    Volgens mij kun je beter schrijver worden!
    Ik wens jou en je maat heel veel plezier en studie genot daar zover weg.

Bij blijf op de hoogte heb ik mijn email ingevult,ik laat me verrassen.

met vriendelijke groet

Aad

• 24 Februari 2009 - 11:18

Robin:

Gappie, ik had hier een paar dagen geleden al wat achter gelaten, maar zie het er niet bijstaan, dus dan nog een poging:

Goed verhaal. Lekker kort ook..
    Maar ehm, ik had dus die googlemaps coordinaten bekeken, en vond je research lab en je dormitory verdomd veel op elkaar lijken.. Je slaapt toch niet op je werk he!

En trouwens, gaan jullie 5 maanden in een dorm blijven, of ook al oog op iets voor jullie zelf?

Bedankt trouwens nog voor de verjaardagsmail, cool dat je er daar nog aan dacht!
    Lees graag snel meer van je, take care enzo, joooo

• 24 Februari 2009 - 14:11

Hey Kerel,

Gisteren met 6-4 gewonnen van TOV. Marco deed helaas niet mee maar Ronald wel. Bart was fenomenaal en won er 3. Ik was beroerd niets lukte maar won er op " routine :D toch nog twee. Onze Wout was weer lekker irritant bezig vooral tegen elly van wie hij dan ook won. Op de dubbel zit een vloek denk ik. We stonden met 2-0 achter kwamen goed terug tot 2-2 maar verloren met 11-9 in de 5e. We staan nu gedeeld 1e dus misschien toch weer een klasse hoger volgend jaar....

• 24 Februari 2009 - 15:05

Seppert:

HE PEKING-EEND!

Goed te horen dat je Mr Bean zelfs in het Chinees kan volgen!

goed man

Als je voor 600 eurootjes naar f*cking China vliegt moet je natuurlijk niet gaan mopperen dat de reis zo lang duurt. ;)

Succes met die Chinezen! ennuh lekker blijven schrijven.

Dikke groet.

• 24 Februari 2009 - 17:26

Jeannette:

Hey jaspertje!!

Wat een reis!! maar je hebt het gehaald en hebt idd nu al veel meegemaakt.. je kan zeggen dat je in dubai bent geweest ;)... veel succes en plezier! ik zie de verhalen wel verschijnen! Groetjes xx

• 25 Februari 2009 - 11:18

Dirk:

Gasten,

Iets met een foto van een Chinese trein ofzo misschien?
    :p

Dirk

• 25 Februari 2009 - 20:34

Janine:

Hey Jasper,

klinkt goed allemaal, toch geweldig om allemaal mee te maken?
    Leuk om je verhalen te lezen.
    Hier gaat alles z'n gangetje.
    Zondag natuurlijk de "nieuwjaars borrel" we zullen een biertje op je drinken!!