Eerste weekend in Nanjing - Reisverslag uit Nanjing, China van Jasper Righolt - WaarBenJij.nu Eerste weekend in Nanjing - Reisverslag uit Nanjing, China van Jasper Righolt - WaarBenJij.nu

Eerste weekend in Nanjing

Door: Jasper

Blijf op de hoogte en volg Jasper

04 Maart 2009 | China, Nanjing

Na een week vol reizen, regelen en aanpassen mochten we even bijkomen in ons eerste Chinese weekend. Eerst een beetje uitslapen en uiteindelijk om 11 uur op de fiets zitten voor onze ‘tour de Nanjing’. We wilden wel eens zien wat die grote stad ons allemaal te bieden heeft. First stop: de supermarkt op de hoek, want we moesten natuurlijk nog wel even ontbijten. De Chinese versie van drinkontbijt geprobeerd (niet onaardig) en we konden echt op weg. Op de planning: een aantal potentiële kruisingen waar we ons onderzoek zouden kunnen doen, de Nanjing University (misschien zijn daar wel internationale studenten te vinden) en een paar toeristische attracties.

Een paar kruisingen, een eind fietsen, ongeveer 5000 chinezen, 174 verschillende toeters, een internationale boekwinkel met een aardige Chinese dame en 5 kwartier scheidde ons van stop numero 2. Heerlijk fout bij de Starbucks aan de koffie, want die hadden we toch ook al 3 dagen niet meer gehad. Kleine kanttekening: koffie à ¥32…daar kan je hier 3 complete dagen van leven…nog niet helemaal ingeburgerd dus. Op weg naar de volgende kruising reden we langs de bibliotheek. Een immens gebouw, tussen nog wat grote kantoorgebouwen in. Ok dan gaan we de toerist uithangen ook! Weet je wat, dan gaan we ook maar meteen naar het presidential palace. Erg mooi om daar een stukje geschiedenis mee te pikken, maar daar ga ik jullie niet mee vervelen. De 186 foto’s kunnen jullie opvragen bij terugkomst.

De fietstocht hebben we na deze ‘korte’ onderbreking toch maar weer hervat om tussen de chaos dat het verkeer heet in Nanjing richting de Nanjing University te kunnen komen. Na 4 bijna dood ervaringen en vooral weer een heleboel getoeter en afsnijdmanoeuvres dachten we dat we het eindelijk gevonden hadden…jammer maar helaas dit was de Nanjing NORMAL University…zo komen we er natuurlijk nooit. Uiteindelijk bleek de Nanjing University een paar straten verder te zijn (waarom moet een stad ook zó veel universiteiten hebben?!) en eigenlijk wel erg veel op onze eigen universiteit te lijken…ach toch leuk om te weten. In een rechte lijn teruggefietst naar onze dorm en voor de gein een keer geprobeerd te pinnen. Ook dat ging helemaal top, toch een fijn gevoel dat we zonder paniek aan geld konden komen.

Om onze eerste weekend dag mooi af te sluiten een paar flessen wijn gehaald (wel jammer dat we geen kurkentrekker hadden, geluk bij een ongeluk, eentje had per ongeluk een schroefdop) en dan maar eten bij de dining hall…en die was al dicht, ehm lichte paniek, dan moeten we dus wat gaan eten bij de toko op de hoek…en dan moeten we in het chinees bestellen…spannend! Één wat & hoe in het chinees, één lonely planet phrase book en 2 paar handen en voeten…resultaat: rijst, groenten en iets van vlees, geen probleem! De belangrijke les die we wel hebben geleerd: kom alsjeblieft wat eerder! Want chinezen eten niet om 8 uur, maar om 6 uur!

Na dit avontuur hadden we natuurlijk helemaal wat om te vieren, dus met een glaasje wijn en wat verse ananas hebben we de zaterdagavond ingeluid. En ja dan gebeurt het: Antoine krijgt het voor elkaar om zijn (net nieuwe) telefoon te blokkeren…Onze grote kleine Chinese vriend Hue maar even bellen dan, die met nog wat Chinese hulptroepen ook tussendoor ons internet aan de praat wist te krijgen. Daar stonden we dan op onze eerste zaterdagavond aan de andere kant van de wereld met een kamer vol Chinezen, wijn en ananas. Het enige jammere was dat Antoine wel zondagochtend om 9 uur richting de winkel moest voor zijn telefoon. Gelukkig won hij wel met Mario karten, zo kon hij toch nog een beetje rustig slapen.

De zondag kunnen we kort over zijn. Antoine is dus in alle vroegte naar de winkel gegaan om zijn PUK-code te krijgen. Ik ben lekker in mijn bed gebleven, het was tenslotte zondag. We hebben de wasmachines maar even uitgeprobeerd, een beetje zitten internetten en verder vooral erg rustig aan zondag gevierd.

Ik wil nogmaals iedereen bedanken voor alle reacties, dat vind ik echt supergaaf! Helaas passen er maar 10 foto’s op waarbenjij.nu, dus we gaan even een Flickr-account aanmaken en daar wat foto’s opgooien. Deze moeten we alleen nog wel even regelen, dus dat is nog even under construction. Oh en ik begreep dat er al een paar smsjes niet aan zijn gekomen. Geen idee of dit met de Chinese censuur te maken heeft, maar als ik niet reageer, dan weet je wat er aan de hand is.

• 04 Maart 2009 - 06:01

Aad:

Sorry jasper ik zat een aan de verkeerde knop maar nu dan een echte reactie.
    Ontzettend leuk om je verhalen te lezen man ,zo beeldend als jij schrijft is harstike gaaf als of ik er bij ben.Nog veel fiets plezier.

• 04 Maart 2009 - 06:35

Nicole:

Hey Jaspertje,

Hartstikke mooi dat jullie je in het Chinees wegwijs kunnen maken, maar je weet dus niet of je per ongeluk al hond hebt gegeten bij de Toko? Nu nog even leren om de weg te vragen, bespaart je wat fietstripjes misschien ;)
    Veel plezier nog, geniet ervan!
    xNicole

• 04 Maart 2009 - 06:53

Linda:

Jappiooooo!
    Haha wat een verhaal, lijkt me een mooie stad!

Maar ehhh... kan jij je nog herinneren dat wij in de auto terug zaten van wintersport, dat er een nummertje van de Prodigy voorbij kwam op de radio, en dat wij allebei begonnen te juichen: joehoe als de Prodigy naar NL komt, dan zijn WIJ erbij!
    Nou, vanavond ben ik erbij... maar jij niet!! :-( Beetje jammer.
    Maar wie weet komen ze binnenkort ook wel naar Nanjing ;-)

Ik zal in elk geval een extra biertje voor je drinken vanavond, en volgende keer gaan we samen!

• 04 Maart 2009 - 06:54

Martijn Vd Kamp:

Heb je wel de afkomst van het vlees weten te identificeren...!? Chinezen zijn nog al gek op Hond:-P

• 04 Maart 2009 - 07:46

Derek:

als je in zo'n drukke stad fietst he, draag je wel je helmpie?! :D

• 04 Maart 2009 - 08:15

Sjoerd:

!

310

! Sjoerd

• 04 Maart 2009 - 08:17

Sjoerd:

Dat was Chinees, doet het dus niet zoals jij al zei... wel raar voor een reisverhalensite... maar goed.

Ik vroeg of je gezellig 10 maart naar m'n diploma uitreiking komt? ;)

Gegroet,
    Sjoerd

• 04 Maart 2009 - 09:15

Hans:

Als alle mensen die een berichtje hebben achtergelaten €37,50 dokken, kan Jasper op 10 maart de diploma-uitreiking van z'n broertje meemaken. Het retourticket heb ik vast besteld, dus kom maar op mensen.
    En, hond met uitjes en augurk schijnt lekerder te zijn dan de haringversie voor de doorsnee buitenlander. De staart mag je trouwens laten liggen. Moet ik nog wat pappa-gehaktballen opsturen?

• 04 Maart 2009 - 09:15

Hans:

• 04 Maart 2009 - 13:31

Renee:

He Jap!!!

wat een verhalen, haha! maar doe het rustig aan met fietsen we willen je graag levend terug! Ben benieuwd naar je onderzoek!

veel plezier daar nog!
    xx Renee

• 04 Maart 2009 - 14:51

Shelley:

Hej Jasper,

Wat leuk om je verhalen te lezen, en je bent dr nog maar net! Benieuwd wat er allemaal nog meer komt!;)..
    Liefs Shelley

• 04 Maart 2009 - 17:44

Maris:

he onze holandse chinees

of nog niet helemaal...
    Wat leuk om te lezen dat je al zoveel hebt meegemaakt en dat het goed gaat we blijven je natuurlijk volgen groetjes x

• 04 Maart 2009 - 19:52

Co En Ineke:

5000 Bicycles in Nanjing.....als ik jouw verhaal goed lees. Da's nog niks vergeleken met Beijing; daar zijn er nog veel meer. Ik kan het je aanbevelen om daar eens te kijken nu je toch in de buurt bent..haha! Maar mooi hoe jullie je redden, en het zal nog wel eens pionieren zijn zonder kurketrekker. We kijken uit naar je volgende bericht! veel plezier daar!

• 05 Maart 2009 - 10:32

Hans Van Rijn:

Een mens maakt wat mee he. leuk hoor om het allemaal te kezen. Veel plezier.
    Groeten Hans en de rest uiteraard.

• 07 Maart 2009 - 17:32

Ria Hendriks:

hey Jasper
    Leuk om je verhaal te lezen, moeilijk he die chinese taal, maar met handen en voeten kom je ook een eind. veel plezier en we kijken uit naar je volgende bericht! gr. ria en de rest.

• 08 Maart 2009 - 08:36

Zulu Sep:

Gaat lekker daar met die Jap in China!

je verslagje staat ook weer op grou.ps.neckermannstrandbal
    moet je ook maar eens langsgaan. Je hebt toch tijd over lees ik.

Groeten uit Zim, waar je voor ¥32 een hele week van zou moeten kunnen leven. Theoretisch dan..

• 09 Maart 2009 - 09:07

Kasper:

zaterdagavond mario Karten?? Hop, die Karaokebar in! Die staan daar niet voor niks.