Aan het werk! - Reisverslag uit Nanjing, China van Jasper Righolt - WaarBenJij.nu Aan het werk! - Reisverslag uit Nanjing, China van Jasper Righolt - WaarBenJij.nu

Aan het werk!

Door: Jasper

Blijf op de hoogte en volg Jasper

09 Maart 2009 | China, Nanjing

Onze eerste echte werkweek begon op de dag dat onze Robin een kwart eeuw is geworden. Wat worden we toch allemaal oud…maar dat terzijde. Antoine had het in de vroege ochtend voor elkaar gekregen om zijn telefoon te blokkeren, lekker bezig! Dat werd dus weer een tripje naar de shopping mall. Toen ik net mijn boterham met pindakaas (jawel dat hebben ze hier) en we bijna weg wilden gaan richting de research room werd er geklopt…een chinees, die iets chinees vertelde, vast heel interessant, maar daar snapte ik dus niks van. Het had dus iets met de airco te maken, want hij liep zowat dwars door me heen, klom op een stoel, plakte een sticker op de airco en vertrok weer…Aan de overkant van de gang stond iemand nog zo verdwaasd te kijken. Het bleek Mustafa uit Djibouti te zijn. Student Chinees en daarna International Business, nog 4 of 5 jaar te gaan. Respect.

Toen toch maar richting research room gegaan en lekker aan het project gewerkt. Tegen 12 uur fijn lunchen en rond een uurtje of 5 avondeten en daarna zo’n beetje terug naar onze dorm. Tja, en zo zien al onze dagen er een beetje uit tijdens onze werkweek. Intussen heeft Antoine wel weer zijn telefoon aan de praat weten te krijgen, hebben we Xu en Hong blij gemaakt met 2 mokken van de TU Delft, heb ik gebakken eendenbloed gegeten dat NIET lekker, Noodlesoup dat goddelijk en Dumplingsoup dat ook errug lekker was, hebben we de sleutel van de research room gekregen én bijna gesloopt, hebben we de hele onderzoeksgroep ontmoet en moesten we concluderen dat er ongeveer 10 keer zo veel (!) vrouwen bij zitten dan in Delft, hebben we voor het eerst wat bij een straatverkoper gekocht én zijn we er niet eens van aan de schijterij gegaan. En oh ja, intussen staat het 3-1 voor Antoine met het Ultimate Mario Kart Championship.

Wat nog wel het vermelden waard is, nadat we donderdag bij de straatverkoper waren geweest, dachten we dat we alles aankonden. In de dining room gingen we dan ook maar proberen eens wat anders te bestellen, iets dat net even moeilijker was dan de bak aanwijzen waar ze een flinke schep van op je bordje gooien. De ‘iron plate’ op de 1e etage was ons al aangeraden, dan gaan we dat toch proberen? Situatie: 2 Westerse jongens aan de ene kant, 1 Chinese kok aan de andere kant. Chinees kijkt de jongens doordringend aan…de jongen met pet wijst wat aan…Chinees snapt er niks van en kijkt hem weer doordringend aan……jongen met pet: ‘ehm…what do you have?’…Chinees snapt er nog steeds niks van en begint te lachen, roept voor de gein ook zijn collega’s erbij en het lachsalvo zwelt aan vanachter de mondkapjes. Tja…toch maar weer beneden een bak aanwijzen dus…veel van de Chinese taal snappen we nog niet, maar dat we werden uitgelachen wisten we wel heel erg zeker. Dit was ook een van de redenen om vrijdag het weekend maar eens in te luiden met een heerlijke foute westerse hap bij de McDonald’s, je moet toch wat als je wordt uitgelachen…

Ook niet geheel onbelangrijk is dat we vrijdag een Colombiaanse kerel hebben ontmoet die luistert naar de naam Luis. We hebben er inmiddels een sport van gemaakt om iedereen die er niet Chinees uit ziet op zijn minst te groeten, we zitten immers allemaal in hetzelfde schuitje. Luis vond het wel een goed plan om zaterdag met ons een biertje te gaan drinken in het 1912 (uitgaans)district. Dat zijn natuurlijk de goeie verhalen!

Wat betreft ons project zijn we lekker aan de gang, beetje rondgefietst, beetje test filmpjes gemaakt en een beetje gebrainstormd over het hoe en wat. We hebben een idee over welke kruising we willen gaan onderzoeken, dit moet nog wel even goedgekeurd worden, dat we niet tegengewerkt worden door het Chinese bestel hier enzo. We moeten nog ergens op een hoog gebouw terecht zien te komen, anders hebben we geen beelden van bovenaf en die zijn erg belangrijk. Al met al gaat het lekker zo na een weekje en hopen we volgende week spijkers met koppen te kunnen gaan slaan.

  • 09 Maart 2009 - 11:49

    Martijn L.:

    Heeey gappie! Ziet er weer goed uit allemaal.

    Ik ben ondertussen afgestudeerd, heeeeeeeeerlijk klaar! Ik verwacht overigens wel dat jij straks met een hoger cijfer afstudeerd! (ter indicatie: ik had hetzelfde als Koenis)

  • 09 Maart 2009 - 11:55

    Nelleke:

    Mooi verhaal daar bij de iron plate! Komisch dat je daarna gewoon beneden bent gaan eten. Dat boekje "Wat en hoe in het Chinees" helpt dus niet bij zo'n situatie.
    Genieten zoals je het beschrijft. Liefs Nelleke

  • 09 Maart 2009 - 12:10

    Pollo:

    Hey Bassie,

    10x zoveel vrouwen als in Delft heb je niks aan als er ook 10x zoveel mannen zijn. En met die geboortebeperkingen daar heb ik begrepen dat iedereen hun dochtertjes in de sloot gooien omdat ze liever zoontjes hebben. Hoe zit dat?
    En nog iets, ben je inmiddels gezwicht voor die Aziatische dames? Ik dacht dat je die niks vond? Nouja, weinig keuze natuurlijk...

    Oh trouwens, Dennis maakt al net zo beroerd de WC schoon als jij (niet dus). Maar ik kan iig wel weer door je kamer lopen en op je bank ploffen zonder m'n nek te breken. Toch 1 positief puntje aan dat je weg bent :)

  • 09 Maart 2009 - 12:19

    Frans:

    HDJ !

    Twee Hollandse jongens zo hard aan het werk dat doet me goed. Hebben jullie nou al eens getafeltennist ? Lijkt me voor jou toch erg voor de hand te liggen om het Chinese effectballetje eens goed onder de knie te krijgen.

    Groet

    Frans

    PS Komende 3 weken zit ik iets dichter bij jullie, nl in India met Brigitte en Miriam.

  • 09 Maart 2009 - 13:05

    Jasper Zonder T:

    Dit is de 1e keer dat ik de site met je reisverhalen bezoek. Ik lees nu dat dit verhaal over 5 uur is geplaatst :S ;)

    Ik ga je in de gaten houden.

    Suc6 met je trainingskamp. Blijven oefenen, dan heb ik in augustus/september tenminste wat tegenstand :P

    Gr, Jasper zonder T

  • 09 Maart 2009 - 17:46

    Co En Ineke:

    Hoi Jasper
    Volgens mij kan je beter een cursus gebarentaal volgen, heb je in Nederland ook nog wat aan!
    Leuk he om zowel te werken als dolkomische avonturen beleven.
    Hoe voelt het om nu "allochtoon" te zijn? Verplicht integreren is hier niet voor de hand liggend ....., maar wie weet....
    groeten Ineke en Co

  • 15 Maart 2009 - 19:35

    Koenis:

    Buster,

    Hier weer een bericht van inmiddels Ir.Koenis. Ik ben weer terug uit de sneeuw (Alpe d'Huez). De eerste board-ervaringen zijn opgedaan en ik heb 1 van de langste en zwaarste zwarte pistes (Sarenne, 16km) van Europa gedaan. Volgend jaar doen we 'm samen.
    Verder heb ik je project even bestudeerd en heb inmiddels een paar pointers voor jullie:
    Door het aftelsysteem bij de verkeerslichten wordt de reactietijd in VISSIM gereduceerd tot nul of zelfs positief. Ik stel voor hier een Weibull-verdeling (Lambda = 1.0; k = 0,5)te implementeren in het simulatieprogramma.
    De nieuwe voertuigen die je tegenkomt moet je ook invoegen. Ik stel voor de tuktuks en karton-trekkarren met een pcu van 0.9 in te voegen.
    En verder dient de Chineze chaos-factor opgenomen te worden door de capaciteit per extra rijstrook af te laten nemen (denk aan rijstrookwisselingen). Denk aan: Q = 1800 * 0.92^n per rijstrook.

    Met deze pointers hoop ik je een beetje op weg te helpen.

    Succes uit Delft,

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jasper

Ik zit hier, samen met mijn studiegenoot Antoine, 5 maanden in China! De eerste 3 maanden doen wij een onderzoeksproject naar het Chinese rijgedrag aan de Southeast University in Nanjing en daarna waaieren wij met onze backpack uit over China naar nog nader te bepalen plaatsen.

Actief sinds 22 Feb. 2009
Verslag gelezen: 771
Totaal aantal bezoekers 13312

Voorgaande reizen:

16 Februari 2009 - 22 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: